.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نجات 3 شهر و 70 روستا از سیل به علت وجود «سد گلستان»
ضرورت ساخت سد در گلستان برای کنترل سیلاب‌ها
شمال نیوز : معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: ساخت سد در استان به ویژه برای کنترل سیلاب‌های بهاره و تابستانه ضروری است و اگر سد گلستان در سیل سال 1380 نبود خسارات جبران‌ناپذیری به استان وارد می‌شد و فجایع انسانی و اقتصادی غیرقابل تصوری به وجود می‌آورد.
ضرورت ساخت سد در گلستان برای کنترل سیلاب‌ها

شمال نیوز : سید محسن حسینی در ویژه برنامه آب سرچشمه حیات، با موضوع سیل در گلستان اظهار کرد: زمانی که بارش بیش از حد معمول متداوم باشد امکان وقوع سیل بسیار بالا است و در استان گلستان سیل‌ها معمولا به دو بخش بهاره و تابستانه تقسیم می‌شوند.

 

سید محسن حسینی در این خصوص اظهار کرد: در بارش‌های بهاره مدت زمان بارش طولانی است و مقدار بارش کم است و گاها با ذوب برف نیز همراه می شوند و سیل های تابستان به دلیل شدت زیاد و مدت کم خسارات بیشتری به بار می‌آورد.


وی افزود: بزرگ‌ترین سیل استان سیل سال 1380 است که با دبی غیر قابل تصور 3017 متر مکعب در ثانیه در گرگان رود رخ داد و خسارات عمده‌ای وارد کرد.


حسینی با بیان عوامل تشدید کننده سیلاب در استان اظهار کرد: کاهش پوشش گیاهی در بالادست، سازه ها و پل‌های احداثی روی رودخانه ها، زمین‌شناسی و نوع خاک هر منطقه، جهت، میزان و طول شیب هر کدام از عوامل تشدید کننده سیلاب به شمار می‌رود و در استان گلستان نیز پل‌های غیراصولی بر رودخانه زیاد احداث شده است که اصلاح این سازه ها نیاز به عزم و اراده جدی دستگاه های ذیربط دارد.


وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه جامعی برای رودخانه های استان تدوین شده است یا خیر، گفت: هشت پروژه مهندسی رودخانه در استان در حال انجام است که نقشه‌برداری، تعیین حد بستر، رپرگذاری، اطلاع‌رسانی، اخذ سند، حفاظت از مجاری آبی، لایروبی و تثبیت بستر از این جمله است، هم اکنون بیش از 40 درصد از رودخانه‌های استان نقشه‌برداری، یک پنجم رودخانه‌های استان رپرگذاری، 200 تابـلو نصب و 200 کیلومتـر از رودخانه‌های استان نیز سالانه لایـروبی می‌شوند. همچنین 25 درصد رودخانه‌های استان نیز دیواره‌سازی شده است.


معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان افزود: در سیل سال 80 در استان اگر سد گلستان نبود قطعا شهر گنبدکاووس، آق‌قلا و انبارالوم و 70 روستای مسیر با فاجعه رو به رو می‌شد و ما با ساخت سدهای مخزنی و تاخیری در استان می‌توانیم به کنترل سیلاب کمک شایانی کنیم.

 
حسینی بیان کرد: در سال‌های اخیر به دلایل اقلیمی وقوع سیل افزایش یافته است و استان گلستان نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی با اشاره به برنامه جامع مدیریت سیل در استان گفت: در این برنامه جامع وظایف همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط دیده شده است و این برنامه با بنج مولفه تدوین و گردآوری شده است که از جمله می‌توان به مدیریت حوضه‌های آبریز، کنترل فیزیکی سیلاب، آمادگی در مقابل سیلاب، آموزش و اطلاع‌رسانی و مدیریت سیلاب در دشت اشاره کرد.


حسینی تصریح کرد: کارگروه سیل استان به دبیری شرکت آب منطقه‌ای استان و زیر نظر مدیریت بحران فعالیت دارد و بهتر است هرگونه اعتبار سیل در قالب مدیریت جامع سیل باشد.


وی تصریح کرد: رودخانه خانه رود است و مردم باید رعایت حریم و بستر رودخانه را داشته باشند و در مواقع سیل از نزدیک شدن به رودخانه پرهیز کنند./ فارس

22


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.072 seconds.